KÖP & LEVERANSVILLKOR
Allmänt
Dessa köp- och leveransvillkor gäller för alla köp och beställningar av konstprodukter på www.artelin.se. Genom att genomföra ett köp på vår webbplats godkänner du automatiskt dessa villkor.
Samtliga priser på artelin.se inkluderar moms. För att handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre. Vi levererar endast inom Sverige.
Beställningserkännande
Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post direkt efter att du slutfört ditt köp. Var noga med att ange en korrekt e-postadress för att få information om eventuella förseningar eller liknande.
Frakt
Fraktkostnaden för beställda konstverk kan komma att ändras men står alltid specificerat när du handlar. Alla beställningar levereras pålitligt och spårbart.
Leveranser
Normalt sett skickas din beställning inom 1-3 dagar, om inget annat särskilt anges. Leveranstiden varierar beroende på tid och dag när beställningen görs. Eventuella leveransförseningar kommer att meddelas. Vi erbjuder leveranser med DHL, DSV, UPS och TNT. Köparen kommer kunna följa frakten via ett sändningsnummer och länk.
Betalningsalternativ
I samarbete med Klarna erbjuder vi 30 och 60 dagars fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning, kortbetalning, Swish och bankkonto överföring. Påminnelseavgift och dröjsmålsränta tillkommer vid betalning efter förfallodagen.
Fakturabetalning
Fakturan skickas elektroniskt till din e-post i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar från det att den utfärdades. Vi tillämpar ingen fakturaavgift. Om du önskar en pappersfaktura via posten tillkommer en portokostnad.
Delbetalning
Du har möjlighet att dela upp din betalning över 6, 12 eller 24 månader. Om du delbetalar flera produkter från oss kommer alla dina köp att sammanställas på samma månadsfaktura, vilket ger dig en tydlig överblick. Du betalar endast en aviavgift. Vid behov kan du när som helst byta till kontobetalning genom att enkelt betala in ett annat belopp än det som anges på din faktura. För ytterligare information om delbetalning, se Klarnas villkor här.
Kortbetalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi säker kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express. Inga extra kortavgifter tillkommer. Observera att inga kortuppgifter lagras hos oss. All information hanteras av Klarna, som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).
Direktbetalning via bank
Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Se Klarnas villkor för detaljer. Genom att logga in hos din bank dras pengarna direkt från ditt konto, vilket ger en snabb och smidig transaktion.
Klarna med Swish
Vi erbjuder enkel och smidig betalning med Klarna Swish, vilket ger dig möjlighet att swisha din betalning direkt från Klarna-appen. Denna betalningsmetod ger dig fördelen av omedelbar transaktion, medan du också kan dra nytta av Klarna Köparskydd.
Ångerrätt och returprocess
Kunder har rätt att returnera varor inom 14 dagar från mottagandet och erhålla en fullständig återbetalning, i enlighet med EU:s lagstiftning. Om 14 dagar har passerat sedan du mottog ditt köp, kan vi tyvärr inte erbjuda en återbetalning eller utbyte. Kunden ansvarar för returfraktkostnaderna, och varan måste returneras i sitt ursprungliga skick. Observera att alla sålda varor är handplockade av oss, och vi står bakom deras autenticitet och kvalitet. Vi ber dock kunderna att förstå att dessa är unika, enastående konstverk som kan ha små imperfektioner i linje med deras ålder och historia vilket tydligt beskrivs för varje produkt. För att utöva ångerrätten, skicka ett tydligt meddelande till oss via e-post på info@artelin.se
För att underlätta returprocessen och säkerställa en smidig hantering av ditt ärende, vänligen returnera konstverken till följande adress:
Artelin
Robert Almströmsgatan 10
113 36 STOCKHOLM
Vänligen ange följande information:
-
Ordernummer
-
Ditt namn och kontaktuppgifter
-
Namn på de produkter du önskar returnera
Observera att returnerade konstverk bör vara i samma skick som du mottog dem. Artelin förbehåller sig rätten att neka returer om dessa krav inte uppfylls. För att säkerställa att tavlan återlämnas oskadad, måste den vara ordentligt skyddad i specialförpackning som upprätthåller integriteten hos glas, ram och konstverk. Det ska vara med motsvarande eller likvärdigt emballage som ni mottog varan. Om tavlan anländer med skador på grund av otillräcklig förpackning så förbehåller vi oss rätten att neka returen. Du är även ansvarig för kostnaden för returfrakten inklusive emballage. Använd en spårbar tjänst för att försäkra dig om att produkten och din återbetalning inte går förlorad. Notera att Artelin inte ansvarar för kostnader eller förluster vid returer som skickats på egen bekostnad eller om paketet förloras under transport. Vi tar ej ansvar för felaktiga eller försenade returer eller returer som inte godkänts som reklamation. Notera att nekade returer inte kommer att skickas tillbaka till dig.
Reklamation
Om du har fått en vara som är skadad vid leverans eller om det finns ett fel på produkten som inte är en del av dess naturliga ålder eller beskrivna skick, kan du reklamera varan enligt Konsumentköplagen.
Reklamation ska göras inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Efter sex månader är det köparens ansvar att visa att felet fanns vid köpet.
För att göra en reklamation, skicka ett e-postmeddelande till info@artelin.se med följande information:
-
Ordernummer
-
Ditt namn och kontaktuppgifter
-
En beskrivning av felet/skadan
-
Bilder som tydligt visar felet/skadan
Om reklamationen godkänns står vi för returfrakten och ersätter dig enligt gällande lag, antingen genom reparation eller återbetalning.
Observera att åldersrelaterade slitage eller egenskaper som beskrivits i produktinformationen inte utgör grund för reklamation.
Outlösta leveranser
Försändelser ligger normalt hos postombudet i 7 dagar innan de returneras till oss. Vi rekommenderar att du hämtar ut ditt paket inom denna tidsram för att undvika eventuella problem med leveransen eller extra kostnader som det kan medföra.
Återbetalning
När din retur har mottagits och granskats kommer vi att skicka ett e-postmeddelande för att meddela dig att vi har tagit emot din returnerade vara. Vi kommer också meddela dig om godkännandet eller avslaget av din återbetalning. Om du väljer att utöva din ångerrätt kommer återbetalningen att hanteras via Klarna. Vi kommer att återbetala de belopp som vi mottagit från dig när vi har mottagit produkten från dig. Vid återbetalningen kommer vi att använda samma betalningsmedel som du använde för ditt köp, såvida du inte uttryckligen har kommit överens med oss om något annat. Oavsett vilket betalningsmedel som används kommer återbetalningen inte att medföra några kostnader för dig. Vi strävar efter en smidig och transparent process för att säkerställa din tillfredsställelse och förtroendet för våra tjänster. Har du ytterligare frågor om återbetalning eller andra ärenden, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Felaktigheter och Ändringar
Artelin strävar efter att tillhandahålla korrekt och aktuell information på www.artelin.se, men vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktigheter. Vi kan ändra priser utan föregående avisering och förbehåller oss också rätten att göra justeringar för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår webbplats.
Vi tar oss även rätten att annullera beställningar som påverkas av fel. I sådana fall kommer vi att göra vårt bästa för att kontakta kunden och lösa eventuella missförstånd. Vi uppskattar förståelse för att oplanerade situationer kan uppstå, och vi strävar efter att hantera dem på ett sätt som är rättvist och fördelaktigt för våra kunder.
Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Upphovsrätt
Innehållet på Artelin, inklusive texter, grafik, logotyper, bilder och annan mjukvara, tillhör Artelin och skyddas av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Force Majeure
Förseningar på grund av omständigheter bortom Artelin kontroll, som inte rimligtvis kunde ha förutses, såsom arbetskonflikter, naturkatastrofer, krig, terroristattacker, myndighetsbeslut inklusive rekommendationer från smittskyddsmyndigheter vid pandemier, tekniska fel, brist på transporter, varor eller kommunikation, eller andra liknande omständigheter, befriar Artelin från ansvar.
Om Artelin hindras från att fullgöra sina åtaganden på grund av sådana omständigheter, ska vi informera dig och ange de omständigheter som utgör force majeure. Vi ska också informera dig när force majeure-upphör. Om omständigheterna varar i mer än två (2) månader har både du och Artelin rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
Tillämplig lag och tvist
Svensk lag gäller för köp på www.artelin.se. Eventuella tvister försöker vi i första hand lösa genom förhandling. Tvist kan i sista hand avgöras av svensk allmän domstol.
Ändringar av villkoren
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa villkor. Eventuella ändringar kommer att publiceras på vår webbplats.
Kondition och information gällande konstverken
Vi på Artelin strävar efter att noggrant beskriva varje tavlas kondition för att ge en ärlig bild av dess tillstånd. Vissa tavlor har ett slitage, vilket är en del av deras charm och historia. Det är därför viktigt att du som köpare noggrant granskar beskrivningarna och skick på varje tavla. Om du har minsta tveksamhet gällande kvaliteten på en tavla, är du välkommen att kontakta oss. Vi står redo att tillhandahålla ytterligare bilder eller information för att säkerställa att ditt köp uppfyller dina förväntningar. Information om ramars kondition kommer att tydligt anges för varje tavla. För eventuella frågor gällande ramarnas skick är vi här för att ge ytterligare information.
Vänligen observera att miljöerna i våra inspirationsbilder inte är skalenliga. Deras syfte är att ge idéer och inspiration. För att säkerställa att en tavla passar din inredning och hem, vänligen noga granska de angivna måtten för varje tavla. Vi rekommenderar att du tar hänsyn till dessa mått vid ditt köp.
Vi strävar efter att fotografera konstverken i optimalt naturligt ljus för att presentera en objektiv och sanningsenlig återgivning av verkens färgskala. Emellertid kan speglingar eller reflektioner i färg och glas, vid vissa tillfällen, påverka resultatet av vår fotografering. För eventuella frågor eller om du behöver mer information, är du välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller genom att nå oss på info@artelin.se